Projekt zmian odłożony w czasie.
Ustawa o jawności życia publicznego nie wejdzie w życie szybciej niż w połowie 2018 roku – powiadomiła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Informację na temat stanu prac nad projektem ustawy przedstawiono na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. „Na razie w projekcie nie zaszły żadne istotne zmiany. W dalszym ciągu trwa analizowanie uwag, które m.in. ze strony samorządów spływają” – podkreślił Marcin Kamionek z KPRM. W KPRM powołany został zespół roboczy, który ma zająć się omówieniem uwag. Dopiero po posiedzeniu tego zespołu do projektu ustawy będą ewentualnie wprowadzane jakieś zmiany.
Przypominamy, że projekt ustawy o jawności życia publicznego ma uchylić m.in. ustawę o dostępie do informacji publicznej, i przejąć całość regulacji w tej materii. Projektowana ustawa w zakresie dostępu do informacji publicznej wprowadza szereg zmian, które nadal wymagają dopracowania, gdyż niektóre z nich wymagają szerszego spojrzenia i wskazania konkretnych obszarów oddziaływania nowych regulacji, które w tym zakresie budzą wątpliwości.
Projektowane zmiany w zakresie zasad dostępu do informacji publicznej sprowadzają się do:
W zakresie nowej regulacji w obszarze dostępu do informacji publicznej, projekt ustawy o jawności życia publicznego wprowadza następujące zmiany:
- Zostanie uregulowane pojęcie informacji przetworzonej.
- Uregulowana zostanie procedura ustalania, czy w konkretnej sprawie mamy do czynienia z istotnością dla interesu publicznego by dokonywać przetworzenia.
- Zdefiniowano kim jest osoba pełniąca funkcję publiczną dla potrzeb prawa do informacji, poprzez odesłanie do definicji osoby pełniącej funkcję publiczną w art. 115 § 19 k.k.
- Spółdzielnie mieszkaniowe stają się podmiotami wpisanymi do katalogu zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
- Sprecyzowano na kim spoczywa obowiązek udostępniania informacji publicznej.
- Ekspertyzy i opinii finansowane ze środków publicznych stają się automatycznie informacjami publicznymi.
- Uporządkowano kwestię podstawy odmowy do informacji w sytuacji tajemnicy przedsiębiorców. Podstawą będzie tajemnica przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a nie jak dotychczas budzące wątpliwości pojęcie tajemnicy przedsiębiorcy.
- Przeformułowano procedurę dotychczas regulowaną w art. 14 udip, wedle której brak technicznej możliwości zadośćuczynienia wnioskodawcy co do formy lub sposobu realizacji prawa do informacji kończyło się wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania (bardzo rzadko stosowana procedura). Wedle nowej regulacji, kończyć się postępowanie w takiej sytuacji ma się kończyć pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
- Skrócony maksymalny termin na załatwienie sprawy do 30 dni. Jako pierwszy podstawowy termin pozostaje 14 dni. Dodano jednak, że zastosowanie odpowiednio ma art. 35 § 5 k.p.a.