Arkusz organizacyjny to prosta a nie przetworzona informacja publiczna!
WSA w Bydgoszczy w wyroku z 16.10.2019 r. (II SAB/Bd 595/19) kontrolował proces realizacji prawa do informacji, w ramach którego wnioskodawca wystąpił o udostępnienie kserokopii arkusza organizacyjnego Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi na rok szkolny 2018/2019 wraz z aneksami i danymi osobowymi nauczycieli oraz z informacją o kwalifikacjach nauczycieli.
Adresat wniosku wyraził opinię, że mamy do czynienia z informacją przetworzoną.
[o arkuszu organizacyjnym jako informacji publicznej pisaliśmy w 2017 r. – zobacz tutaj]
WSA w Bydgoszczy orzekł m.in.:
- ,,Stosownie do art. 110 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 996) arkusz organizacji szkoły opracowywany jest przez dyrektora tej szkoły i określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Szczegółowo treść arkusza organizacyjnego szkoły określa §17 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502) wskazując, że arkusz organizacyjny określa m.in. liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze imię, nazwisko, stopień awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć i liczbę godzin tych zajęć oraz ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Zgodnie z §17 ust. 6 powołanego rozporządzenia organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku. Arkusz organizacyjny szkoły jest zatem dokumentem urzędowym, do którego sporządzenia w określonym terminie zobowiązują przepisy ustawy, i którego treść jest regulowana przepisami rozporządzenia”
- ,,Nie powinno budzić zatem wątpliwości, że jako dokument istniejący (opracowany w zgodzie z ustawowym obowiązkiem) nie wymaga on powzięcia szczególnych czynności materialno-technicznych przez organ zobowiązany, które miałyby na celu wytworzenie takiego arkusza jako dokumentu jakościowo nowego”
- ,,Arkusz organizacyjny szkoły nie jest jednak również dokumentem, na którego treść składa się suma poszczególnych informacji prostych, z których konstruowana jest dopiero informacja w postaci takiego arkusza. Nie jest to informacja “specjalna”, wytworzona dla zaspokojenia żądania wnioskodawcy, ani w aspekcie stworzenia nowej jej treści, ani z punktu widzenia treści powstałej z sumy informacji prostych“.
- ,,Arkusz organizacyjny szkoły – jego kserokopia – ma więc w konsekwencji charakter informacji prostej. Organy próbowały wykazać, że sporna informacja nabrała cech informacji przetworzonej wskutek konieczności jak wskazał to organ I instancji “przygotowania szeregu dokumentów składających się na arkusz organizacyjny, w podziale na poszczególne placówki objęte wnioskiem (dla każdej z 7 szkół odrębnie) oraz, analogicznie do przygotowania dokumentów składających się na aneks, który w swej istocie jest kolejnym arkuszem organizacji”
- ,,Żądane informacje nie mogą jednak zostać uznane za przetworzone również z powołaniem się na kryterium wyjątkowej czasochłonności w ich zgromadzeniu. Organy nie powołały się na wyjątkową czasochłonność przygotowania żądanej informacji, ani na trudności organizacyjne tej czynności. Ich argumentacja ograniczyła się jedynie do twierdzenia o przygotowaniu szeregu dokumentów, na które składało się 7 arkuszy organizacyjnych (dla każdej z 7 szkół odrębnie) oraz 17 aneksów dla szkół podległych organowi zobowiązanemu”
- ,,Zważywszy, że dokumenty te istnieją – chodzi bowiem o wydobycie poszczególnych informacji ze zbiorów elektronicznych, stworzonych w oparciu o dedykowane oprogramowanie komputerowe – to nie ulega żadnej wątpliwości, że udzielenie żądanych informacji sprowadzałoby się do wydobycia poszczególnych informacji ze zbiorów elektronicznych (posiadanych przez organ zobowiązany) i ich odpowiedniego przygotowania na potrzeby wnioskodawczyni”.
- ,,Skoro organ I instancji ma w swoich zasobach instrumenty systemu elektronicznego w szczególności przeznaczone do obsługi arkuszy organizacyjnych podległych szkół i przedszkoli, to argument o konieczności “przygotowania szeregu dokumentów”, nie może świadczyć o uznaniu żądanych informacji za przetworzone. Organ nie wykazał, jakoby udostępnienie wnioskowanej informacji wiązać się miało ze znacznym, fizycznym zaangażowaniem pracowników (np. poprzez żmudne przeszukiwanie archiwalnych dokumentów sporządzonych w formie papierowej, czy też podjęcie długotrwałych czynności związanych np. z kserowaniem lub drukowaniem znacznej ilości materiałów), nie wykazał także, by udostępnienie żądanej informacji wiązało się z podjęciem skomplikowanych i długotrwałych zabiegów informatycznych, czy istotnymi zmianami w organizacji pracy pracowników organu. Wniosek skarżącej był w swej treści konkretny i jasny, przy stosunkowo wąskim zakresie żądania. Żądane informacje są informacjami ujętymi na nośniku w postaci istniejących arkuszy organizacyjnych i zawarte zostały w zbiorach elektronicznych – obie te okoliczności wywieść nietrudno z twierdzeń samych organów. Nie budzi w związku z tym wątpliwości Sądu, że ich udostępnienie wiązać się będzie jedynie z podjęciem prostych czynności informatycznych w ramach “dedykowanego” systemu do obsługi arkuszy, które z kolei sprowadzać się będą do odnalezienia konkretnego arkusza organizacyjnego wraz z aneksem, oraz jego wydrukowania. W powyższym przypadku, wbrew twierdzeniom organów, nie może być mowy o podjęciu szczególnie angażujących i czasochłonnych czynności materialno-technicznych”.