Nowości w projekcie z 8.1.18 ?
Kolejny etap prac nad projektem ustawy o jawności życia publicznego.
W dniu 8 stycznia 2018 r. ukazała się czwarta wersja projektu. link W dniu 9 stycznia projekt został przeznaczony do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.
W treści projektowanej ustawy pojawiły się trzy ważne zmiany:
- Nowa definicja informacji publicznej. Proponowana definicja brzmi:
Art. 2 ust. 1 pkt 2: ,,informacja publiczna – informacja o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne, informacja o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób i jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa”
Przypomnijmy, że obowiązująca wciąż ustawa o dostępie do informacji publicznej definiuje pojęcie informacji publicznej w art. 1 ust. 1 następująco: ,,Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie”.
Projektowana definicja informacji publicznej jest odzwierciedleniem zakresu przedmiotowego prawa do informacji określonego w Konstytucji R.P. w art. 61 ust. 1: ,,Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa”.
- Nowe uregulowania odnośnie terminów:
W art. 15 § 3 projektu zapisano:
,, Do terminów o których mowa w ust. 1 i 2 art. 35 §5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio”. Identyczna regulacja była w wersji z 12 grudnia, jednak warte podkreślenia jest, że mamy do czynienia z nową regulacją w obszarse dostepu do informacji.
Wynika z niej, że do wszelkich terminów liczonych w procesie realizacji prawa do informacji stosuje się odpowiednio art. 35 § 5 k.p.a., który brzmi:
,,Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu”.
- Instrumenty dzielenia ryzyka nie staną się jawne – są to mechanizmy związane z procesem refundacji leków. Stanowią tajne załączniki do decyzji refundacyjnych, określają nie tylko wysokość i zasady udzielania upustów, lecz także m.in. kryteria zwrotu części kosztów refundacyjnych poniesionych przez państwo, jak i możliwość uzyskania dodatkowych tzw. bezpłatnych linii leczenia. Firmy farmaceutyczne traktują te porozumienia jako tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
W projektowanej wersji z 12 grudnia 2017 r. zaproponowano następującą treść :
,,Art. 8. 1. Prawo dostępu do informacji publicznej podlega ograniczeniu:
1) w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o:
- a) ochronie informacji niejawnych,
- b) przymusowej restrukturyzacji,
- c) ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
2) ze względu na:
- a) ochronę prywatności osoby fizycznej, w szczególności jej danych osobowych,
- b) tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
- Ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej w zakresie określonym w ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:
4) postępowań administracyjnych prowadzonych na podstawie:
- g) ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.).
W wersji z 8 stycznia 2018 r. zmieniona została cytowana treść pkt. g) powyżej, na następującą:
Art. 8 ust. 2 pkt 4) lit. g): ,,ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.), z wyłączeniem instrumentów dzielenia ryzyka, o których mowa w art. 11 ust. 5 tej ustawy”.